4 en 5 mei

Kranslegging en ’the Last Post’ op 4 mei in Hoornaar

In Hoornaar is het goed gebruik om in het jaar van de feestweek, iedere vijf jaar, in het eigen dorp uitgebreid stil te staan bij Dodenherdenking. Met het verbod op evenementen en groepsvorming kunnen de eigenlijke plannen, net als de feestweek, niet worden uitgevoerd. We hebben daarom een alternatief programma voorbereid.

Ochtend

’s Ochtends is een kleine afvaardiging van het oranjebestuur bij het oorlogsmonument aanwezig om een krans te leggen. Vanaf dat moment kunt u, op uw eigen tijd, de krans passeren en een moment van stilte in acht nemen of een bloem neerleggen. Wij melden het op onze website en social media wanneer de kranslegging plaats heeft gevonden. Wilt u bij het langsgaan de coronamaatregelen in acht nemen? Houd afstand van elkaar en voorkom groepvorming.

Avond

De hervormde gemeente Hoornaar organiseert vanaf 19.00 uur een (virtuele) samenkomst vanuit de kerk, die live te volgen is via de website van de gemeente. We willen benadrukken dat u niet wordt uitgenodigd de samenkomst fysiek bij te wonen. Ds. Klink vertelt aan het begin iets aan de kinderen uit de vaderlandse geschiedenis. Verder is er een schriftlezing en worden enkele bekende vaderlandse liederen gezongen. Er is een korte overdenking en enkele fragmenten uit radiotoespraken die koningin Wilhelmina tijdens de Tweede Wereldoorlog hield zullen worden voorgelezen. Daarnaast zal worden gebeden voor ons land en voor de wereld in deze tijd van crisis.

Tussen 19.40 en 19.55 uur luiden alle kerkklokken in het land. Zo ook in Hoornaar. Kort voor 20.00 wordt door enkele blazers van Syphonia Hoogblokland, buiten de kerk, ‘The Last Post’ ingezet. Na twee minuten stilte zal ook het Wilhelmus ten gehore worden gebracht. Woont u op gehoorafstand? Dan kunt u vanuit uw tuin of vanachter een geopend raam meeluisteren. Later op de avond plaatsen we een video-opname op onze website.

Vlagprotocol

Anders dan gebruikelijk op 4 mei, is in 2020 het verzoek van de overheid om de vlag de gehele dag, van zonsopgang tot zonsondergang, halfstok te hangen. Voor Bevrijdingsdag, 5 mei, geldt het reguliere protocol.